آیا می دانید چگونه باید در جلسه مصاحبه شغلی (استخدامی) حضور پیدا کنید؟
بسیاری از افراد با ندانستن اینکه چگونه در جلسه مصاحبه استخدامی و شغلی حضور پیدا کنند و با پرسیدن سوالات اشتباه شغل خود را از دست می‌دهند. قطعا آمادگی حضور در جلسه استخدامی به کیفیت ارائه ما کمک می کند. و اینکه چقدر خوب ارائه کنیم تقریبا مشخص می‌کند که ما چند مرده حلاج هستیم و می‌توانیم آن شغل مورد نظر را کسب کنیم.
قبل از مصاحبه استراحت و تغذیه مناسب داشته باشید: 
شب پیش از مصاحبه زیاد بیدار نمانید تا روز خود را سرحال و شاداب آغاز کنید. صبحانه کامل همیشه مهم است. این قانون در روز مصاحبه اهمیتی دو‌چندان پیدا می‌کند اما از خوردن غذاهای چرب مثل کله‌پاچه و سوسیس تخم‌مرغ فقط برای همین یک روز چشم‌پوشی کنید. چربی زیاد باعث رخوت، تشنگی و خشکی دهان می‌شود. به این ممنوعیت شکلات و قهوه و نوشیدنی‌های انرژی‌زا را هم اضافه کنید. شاید فرایند مصاحبه کمی بیشتر از پیش‌بینی شما طول کشید و مصرف این محرک‌ها ممکن است شما را بی‌قرار و کم‌حوصله کند.
همراه داشتن یک نسخه از رزومه ارسال شده:
حتما یک نسخه چاپ شده از رزومه‌ای را که برای آن شرکت ارسال کرده‌اید، به همراه داشته‌باشید. این به شما کمک می‌کند تا در صورت نیاز و پیش از شروع جلسه مصاحبه نگاهی به آن بیندازید. به علاوه اگر حین مصاحبه فردی از گروه مصاحبه کننده به هر دلیلی نسخه چاپی رزومه شما را در اختیار نداشت، با ارائه آن تصویر مثبتی از تسلط خود به امور نشان خواهید داد.
از سازمان شناخت کافی کسب کنید:
اگر دوست دارید روی شخصیت حرفه‌ای خود تاکید کنید، پیش از حضور در جلسه مصاحبه اطلاعات کافی درباره سازمان، زمینه فعالیت، مشتریان کلیدی، بازار و تاریخچه آن بدست آورید.با این کار ضمن بالا بردن اعتماد‌به‎نفس، توانایی خود را در اداره و کنترل جلسه مصاحبه و مصاحبه‌کنندگان افزایش می‌دهید.
آشنایی با شرح شغل مورد نظر:
به متن آگهی شغلی توجه کنید، در اینترنت و وب‌سایت‌ها نیازمندی‌ها و توانایی‌های موقعیت شغلی مورد نظر را به دقت بررسی کنید. متناسب با آن فهرستی از توانایی‌ها، سوالات و ابهامات خود را تهیه کنید. با تسلط و آمادگی ذهنی کامل در جلسه مصاحبه قدم بگذارید.
اطلاعاتی درباره فرد مصاحبه‌کننده بدست آورید:
زمانی که از طرف سازمان برای تنظیم وقت مصاحبه با شما تماس می‌گیرند، خوب است بپرسید که قرار است با چه کسی مصاحبه داشته باشید. با شناخت از فرد مصاحبه‌کننده و بیان ظریف و زیرکانه آن در جلسه مصاحبه، علاوه بر کاهش سطح استرس‌ و افزایش توانایی در مدیریت مصاحبه، به گزینه جذاب‌تری برای انتخاب کنندگان بدل خواهید شد.
بررسی سؤالات مشترک مصاحبه‌ها:
بسته به صنعت یا رشته‌ای که در آن کار می‌کنید، سؤالات مشترک احتمالی را یادداشت کنید و جواب مطلوبی برای آن‌ها بیابید. این نکته را هم به یاد داشته باشید که گاهی اوقات جلسات مصاحبه به‌صورت گروهی برگزار می‌شود. یک ابزار خوب برای به یادآوردن پاسخ‌ها، این است که آن‌ها را در قالب یک داستان به ذهن خود بسپارید.
زمان حضور در جلسه:
بهترین زمان حضور در جلسه این است که ۱۰ دقیقه زودتر به محل مصاحبه شغلی برسیم نه زودتر و نه هم دیرتر از زمانی که برای ما اختصاص داده شده است. اگر زمانی نیاز بود که منتظر بمانید تا نوبت شما شود بهتر است که خود را مشغول انجام کاری کنید. کتاب خواندن بهترین کاریست که می‌توانید در آن لحظه انجام دهید.
تأثیر اولیه‌ی خوبی بگذارید:
بسیاری از مدیران کنجکاو هستند که داوطلب شغلی، چگونه با سایر همکاران برخورد می‌کند. اولین تعامل شما با پرسنل شرکت و مصاحبه‌کنندگان، همیشه در ذهن آن‌ها می‌ماند. فاکتورهایی مثل لباس خوب، به‌موقع وارد شدن به جلسه و فروتنی، لبخند زدن و نگاه کردن در چشم مخاطب، همیشه امتیاز مثبت محسوب می‌شوند. به‌علاوه نشان دادن اشتیاق به کار و بیان دیدگاه مثبت در مورد شرکت، در مراحل اولیه‌ی مصاحبه ضروری هستند.
برای اکثر شغل‌های اداری ترجیح داده می‌شود که آقایان با کت و شلوار و صورتی اصلاح شده حضور پیدا کنند و خانم‌ها با مانتو شلوار رسمی و مقنعه.
لبخند نشان می‌دهد که ما انسان هستیم و یک ربات نیستیم. در عین حال ارتباط ما را با مخاطب نزدیک‌تر و صمیمی‌تر می‌کند و نشان می‌دهد که ما آدم قابل اعتمادی هستیم.
خوش‌بین، شادمان، مطمئن و متمرکز باشید:
پس از شروع مصاحبه، کلید موفقیت شما کیفیت پاسخ‌ها و نحوه‌ی پاسخگویی است. روحیه‌ی مثبت خود را حفظ کنید و تا حد ممکن، از طولانی کردن پاسخ‌ها اجتناب کنید. روی نکات مهمی متمرکز شوید که مهارت‌ها، دانش و تجربه‌ی شما را نشان می‌دهند. از بحث کردن با مسئول مصاحبه و همچنین پاسخ‌های جنجالی پرهیز کنید. به‌علاوه، صرف‌نظر از هر رفتار مسئول مصاحبه، از پرخاش و لحن تند، دوری‌کنید.
زبان بدن را فراموش نکنید:
حتی اگر پاسخ‌های کاملاً درستی به سؤالات بدهید، زبان بدن ضعیف، همه‌ی تلاش شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
نکات مثبت زبان بدن: لبخند زدن، تماس چشمی، خوب گوش دادن و سر تکان دادن، نشستن یا ایستادن باثبات
نکات منفی زبان بدن: صاف نایستادن، به دوردست خیره شدن، با خودکار یا کلید بازی کردن، بی‌قراری کردن روی صندلی، موها را با دست شانه کردن، آدامس جویدن، دست‌ها را بیش‌ازحد تکان دادن.
به همین دلیل سؤالاتی با پایان باز، در مورد موضوعات مهمی مانند نگرانی‌های استراتژیک، اولویت‌های فرهنگ‌سازمانی و ملزومات موفقیت در این شرکت، بهترین گزینه‌ها به نظر می‌رسند.
پتانسیل‌های خودتان را نشان دهید:
قطعا پیروز جلسات مصاحبه، شخصی نیست که از دانش یا مدارک آکادمیک بالاتری برخوردار باشد. مسئولان مصاحبه فردی را واجد شرایط می‌دانند که پاسخ‌های هوشمندانه‌ای به سؤالات بدهد و درعین‌حال، ثابت کند که مناسب‌ترین فرد برای کار در این شرکت است. فرض کنید که یک فروشنده هستید و موفقیت فروش شما، به این بستگی دارد که محصولی را به کارفرما بفروشید. این محصول، اثبات توانایی شما در حل مشکلات سازمان و برطرف کردن نیازهای آن است.
زمینه‌هایی که در آن‌ها امکان پیشرفت دارید را بیان کنید:
اگر در جلسه‌ی مصاحبه، از شما خواستند که نقاط ضعف خود را بیان کنید، صادق باشید. اما درعین‌حال نقاط قوت بالقوه‌ی خود را به‌عنوان نقاط ضعف بیان نکنید. اعتمادبه‌نفس کم یا بیش‌ازحد بالا، ابراز اشتیاق بسیار زیاد و تصنعی و ادبیات متوقع، ویژگی‌هایی هستند که احتمال استخدام شما را پایین می‌آورند.
روی موضوعات موردعلاقه‌ی خود تمرکز کنید:
به‌عنوان‌ مثال اگر یک بازاریاب هستید، از استراتژی‌های مشارکت با مشتریان، که از آن‌ها لذت می‌برید صحبت کنید. به‌این‌ترتیب هیجان درونی شما نیز بروز می‌کند و ناخودآگاه، زبان بدن مثبت و مناسبی را به نمایش می‌گذارید.
تواضع و فروتنی به معنی خود سرزنشگری نیست:
بسیاری از داوطلبان شغلی، در جلسه‌ی مصاحبه از نواقص خود می‌ترسند و ارزش نقش شغلی پیشین خود را پایین می‌آورند. تجارب قبلی، پشتوانه‌ی حرفه‌ای شما است. پس از عملکرد پیشین خود دفاع کنید. ارزش خود را بدون اغراق و به‌روشنی بیان کنید. برخی از کارجویان هم برخلاف گروه قبل، در توصیف دستاوردهای قبلی خود افراط می‌کنند و آن‌ها را بسیار بزرگ جلوه می‌دهند. به همین دلیل مسئول مصاحبه نمی‌تواند قابلیت‌های آن‌ها را با موقعیت شغلی تطبیق دهد.
سؤالات هوشمندانه‌ای بپرسید:
معمولاً اواخر جلسه، مسئول مصاحبه از شما می‌خواهد که اگر سؤال یا ابهامی دارید، آن را مطرح کنید. سؤالات شما باید:
1. توانایی‌تان را برای کمک به سازمان نشان دهند.
2.مهارت شما را در یادگیری سریع نشان دهند.
3.پتانسیل فردی‌ شما را برای تبدیل‌شدن به یک عضو عالی تیم به نمایش بگذارند.
4.مشخص می‌کنند که چرا شما نسبت به سایرین، ارزش‌افزوده‌ی بیشتری برای شرکت به وجود می‌آورید.
ایمیل تشکر از مصاحبه‌کنندگان:
علاوه بر ادب و احترامی که بین همه‌ی متقاضیان استخدام رایج است، نباید تشکر از مصاحبه‌کنندگان را فراموش کنید.
ایمیلی که پس از جلسه‌ی مصاحبه، برای مسئولین مصاحبه‌گر ارسال می‌کنید، برنده شدن شغل را به شما تضمین نمی‌کند اما مطمئن باشید که در رقابت با سایر کارجویان، یک مزیت مثبت به شمار خواهد رفت.

در جلسه‌ی مصاحبه شغلی و استخدامی چه بگوییم؟
۱. جلسه را با احوال پرسی مودبانه شروع کنید. 
۲. از مصاحبه‌کنندگان برای اختصاص دادن تایم برای شما تشکر کنید.
۳. اگر شخصی را در این شرکت می‌شناسید نام ببرید. 
۴. تاکید کنید که شما شخص مناسبی برای این کار هستید. 
۵. تنها نگویید که شما گزینه‌ی مناسبی برای این شغل هستید. حتما بگویید که چرا؟ 
۶. بگویید که شما چطور به این شرکت و سودآوری آن کمک می‌کنید. 
۷. در مصاحبه‌ی شغلی بگویید که کار تیمی را دوست دارید.
۸. در انتها حتما بگویید که چرا دوست دارید در این شرکت کار کنید.
۹. از مصاحبه‌کننده تشکر کنید.
در جلسه‌ی مصاحبه استخدامی چه نگوییم؟
1. در جلسه مصاحبه‌ی شغلی نگویید که چقدر قراره حقوق بدهید؟ شما نباید نفر اولی باشید که در مورد حقوق صحبت می‌کند با این کار دارید می‌گویید که هیچ چیز مهمتر از حقوق برای شما نیست. قطعا زمان دیگری وجود خواهد داشت که بخواهید در ارتباط با پول و عدد حقوق حرف بزنید.‌
2. شرکت شما چه‌ کاری انجام می‌دهد:حتی اگر در اولین مرحله، سوابق شرکت را جستجو نکرده‌اید، بازهم از بیان چنین سؤالی که شما را خام و بی‌خیال نشان می‌دهد، اجتناب کنید.
3. از شغل قبلی یا رئیس قبلی‌تان بد نگویید.‌
4. از شغلم بدم می آید. هیچ وقت از شغل فعلی خود بد نگویید. به‌جای آن از نکات مثبت شغل جدید خود صحبت کنید.
و بگویید که از شغل قبلی خود چه کارها و مهارت‌هایی را یاد گرفته اید.
5. چقدر شما عالی و با ابهت و جذاب هستید. از هر نوع صحبتی که باعث شود طرف مقابل فکر کند شما دارید چاپلوسی می‌کنید دوری کنید.‌
6. تهدید نکنید: هیچگاه نگویید که  اگر مرا استخدام نکنید ضرر می کنید. زیرا این جمله تهدیدی است و ممکن است حتی اگر حس کنند که می‌توانند از شما در این شغل استفاده کنند بازهم سر باز خواهند زد.

ویژگی‌های فردی که کارفرمایان به دنبال آن هستند
امروزه کارفرمایان برای استخدام نیروی انسانی، علاوه بر تحصیلات و تجربه‌ی شغلی، به ویژگی‌های شخصیتی متقاضیان نیز اهمیت زیادی می‌دهند.
آن‌ها می‌خواهند مطمئن شوند کارمند جدید، با فرهنگ شرکت همسو است و ارزش سرمایه‌گذاری‌های بعدی را دارد.
اشتیاق، شور و انرژی، توجه به جزئیات، پیگیری مراحل بعدی مصاحبه و استخدام، کنجکاوی، ذهن باز و علاقه به یادگیری، مهارت‌های شنیداری، توانایی سازگاری و تعامل، حس شوخ‌طبعی، مثبت نگری، انگیزه و سخت‌کوشی، مهم‌ترین ویژگی‌های شخصیتی مطلوبی هستند که نظر کارفرما را جلب می‌کنند.
شاید برخی موارد بالا برای‌تان پیش پا افتاده بیاید اما به شما اطمینان میدهم اگر آنها را رعایت نمایید مصاحبه‌ی عالی و موفقی خواهید داشت.

0 0 vote
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
فهرست
0
لطفا دیدگاه خود را برای ما بگذاریدx
()
x