سرنگ
یکی از روش‌های معمول تزریق محلول‌های دارویی به بدن بیماران استفاده از سرنگ می‌باشد.
سرنگ‌ها را براساس حجم (بر حسب سی‌سی) می‌توان به سرنگ‌‌های 0/5، 1، 2، 2/5 ،3، 5، 10، 20 و حتی 30 و 50 سی‌سی تقسیم‌بندی نمود. به سرنگ‌های سرپیچ‌دار (لوئرلاک) و سرنگ‌های سرساده (لوئراسلیپ) گفته می‌شود.

سرنگ انسولین
سرنگی با یک سوزن کوچک است که به‌طور خاص برای بیماران دیابتی تجویز می‌گردد. این سرنگ برای تزریق به بافت زیرپوستی طراحی شده است.
یک سرنگ انسولین به‌طور معمول دارای یک محفظه، پیستون و سوزن می‌باشد.
محفظه‌ها که به منظور ذخیره انسولین می‌باشند دارای یک نشانه‌گذاری براساس واحدهای بین‌المللی و استاندارد برای اندازه‌گیری مناسب می‌باشند. پیستون بخشی از سرنگ است که به منظور داخل کشدن مایع در محفظه عمل می‌کند و مایع را برای خارج کردن از محفظه فشرده می‌کند.
به طور کلی دو مدل سرنگ انسولین موجود است.
سرنگ 100 واحدی: که هر خط کوچک آن دو واحد است و خطوط بزرگتر با 10، 20، 30 …تا 100 مشخص شده‌اند. سرنگ 50 واحدی: که هر خط یک واحد است و خطوط بزرگ 5، 10، 15 و… دیده می‌شود.

سرنگ گاواژ
جهت وارد کردن مواد غذایی به داخل معده و یا خارج کردن مواد از معده می‌باشد همچنین برای شستشوی مثانه نیز می‌توان از آن استفاده کرد.
سرنگ گاواژ از سه قسمت سرسوزن، محفظه استوانه‌ای مدرج و سیلندر تشکیل شده است.
سرسوزن استفاده شده در این محصول با دارا بودن پوشش سیلیکونی بر روی خود سبب کاهش سوزش و درد هنگام تزریق می‌شود. محفظه در سرنگ‌ها به صورت مدرج بوده و برای تنظیم میزان ورود مایع تزریقی درسرنگ استفاده می‌گردد. خاصیت دوم آن جلوگیری از خطا در هنگام تزریق است محفظه شفاف توسط تزریق کننده کاملا مشخص است و شخص را از وجود حباب در هوا که عاملی خطرناک در تزریق است آگاه می سازد.

سرسوزن
بخش فلزی روی سرنگ است که تیز بوده و به راحتی داخل بافت بدن نفوذ می‌کند هر چه شماره سوزن بیشتر شود از قطر سوزن کم می‌شود.از گیج 20 تا 25 جهت تزریقات عمومی و انسانی استفاده می‌شود.
سرسوزن در سایزهای (سفید 16، صورتی 18، زرد 20، سبز 21، مشکی 22، آبی تیره23، نارنجی 25، خاکستری 27 ، قرمز 29، زرد تیره 30، بنفش 31 ، نارنجی تیره32 )

اسکالپ‌وین، سوزن پروانه ای، ست تزریق بالدار
از اسکالپ برای دسترسی به ورید سطحی برای تزریق داخل وریدی یا فلبوتومی (خون‌گیری) استفاده می‌گردد.
این قطعه تجهیزات پزشکی شامل یک سوزن زیرپوستی، دوبال دو‌طرفه انعطاف‌پذیر، لوله انعطاف‌پذیر کوچک (که معمولا 20 تا35 سانتی متر طول دارد) و در نهایت یک اتصال دهنده تشکیل می‌شود.

آنژیوکت، برانول، کانولا، ونفلون
یک وسیله پزشکی چند منظوره است که برای استفاده در تزریق‌های مکرر و طولانی مدت به‌کار گرفته می‌شود. در بیرون این وسیله یک کلاهک رنگی کوچک وجود دارد که بسته بودن آن به جلوگیری از عفونت کمک می‌نماید. کلاهک رنگی آنژیوکت نشان دهنده ی سایز سوزن آن می‌باشد که به ترتیب: نارنجی 14، خاکستری 16، سفید 17، سبز18، صورتی 20، آبی22، زرد24، بنفش26

سه‌راهی‌آنژیوکت
نوعی سه‌راهی است که جهت کنترل مایعات درحال تزریق آنژیوکت به‌کار می‌رود و باعث می‌شود تا چند مایع هم‌زمان و هر کدام از یک منبع به بدن تزریق شود. رنگ شیر، بسته به استفاده مربوط به سیاه‌رگ رنگ آبی یا سرخ‌رگ رنگ قرمز خواهد بود.

صفربند، هپارین‌لاک، هپارین‌کپ، اسکروکپ
یک وسیله تزریقی کمکی است که دارای سرپوشی به صورت دیافراگم لاستیکی می باشد و با استفاده از آن می توان تزریقات وریدی را به طور متناوب انجام داد. صفربند دارای مزیت‌های زیادی است از جمله: ایمنی، بهداشتی، قابلیت چند بار سوراخ شدن، حجم کم، استفاده آسان، قیمت کم، بهترین مزیت آن از بین بردن درد و زخم بیمار در هنگام تزریق است. با بستن صفربند بر روی آنژیوکت از آلودگی آن جلوگیری به عمل می آورند.

ست‌سرم
به عنوان رابط بین بدن و محفظه حاوی مایعات تزریقی بوده و برای انتقال آهسته مایعات حاوی مواد دارویی یا غذایی به بدن بکارمی‌رود. جهت تزریق وریدی یا تزریق مستقیم به رگ‌ها است تزریق از طریق سرم سریع‎‌تر از سایر روش‌ها بوده چون به‌صورت مستقیم به خون می‎رسد. ست‌سرم رنگی جهت تزریق داروهای ویژه و حساس به نور به‎ خصوص در شیمی‌درمانی و داروهای خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد.
ست خون
برای تزریق خون و مشتقات خونی از طریق آنژیوکت، اسکالپ‌وین یا هر گونه بازدارنده رگ توام با تزریق محلول رقیق‌کننده از این ست استفاده می‌شود.

میکروست
برای استفاده حجم مشخصی از داروها در تزریق از طریق سیاهرگ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد که به انتهای آن اسکالپ‌وین یا آنژیوکت متصل می‌گردد.
به دلیل برخورداری از گیره غلتکی(کلمپ) به راحتی می‌توان بر سرعت مایع تزریقی کنترل کامل داشت.
میکروست‌ها با محفظه مدرج 100 و 150 میلی‌لیتر تولید می‌شوند.
میکروست 150 میلی‌لیتری میکروست تخصصی می‌باشد.

تورنیکه، رگ‌بند، شریان‌بند
تسمه یا نواری است که بر روی عضو می‌بندند تا مانع عبور جریان خون شود.
این وسیله با وارد آوردن فشار از روی پوست قادر است با مسدود کردن سرخرگ‌ها و سیاهرگ‌ها جریان خون در آن اندام را موقتا متوقف نموده و به کاهش یا قطع خون‌ریزی کمک کند.

1 1 vote
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
فهرست
0
لطفا دیدگاه خود را برای ما بگذاریدx
()
x