آیا می‌دانید محیط کار جذاب در روحیه کارکنان تاثیر غیر قابل انکاری دارد و بارها خود را اثبات کرده است؟
محیط‌های کاری معمولا دارای فضاهای کسل کننده‌ای هستند اما راه کارهایی وجود دارد که باعث افزایش کارایی کارمندان و کاهش خستگی آن‌ها در حین کار میشود تا حدی که آن‌ها ترجیح میدهند بیشتر در محیط کار باشند.
برای افزایش کارایی کارمندان دیگر تهدید کردن یا حتی افزایش حقوق آن‌ها (که البته تاثیر دارد ولی برای مدت زمان خیلی کم ) جواب نمی‌دهد. راه کار موثر آن ایجاد محیط کاری جذاب است که تاثیر قابل توجه‌ای در روحیه و عملکرد کارکنان ایجاد میکند.
برای داشتن محیط جذاب راه های زیادی وجود دارد اما نباید فقط به خیره شدن چشم توجه کرد بلکه باید راحتی محیط را هدف اصلی ایجاد محیط کاری جذاب در نظر بگیرید.
نور طبیعی
اولین نکته‌ای که باید در داشتن محیط جذاب به آن دقت کرد داشتن نور طبیعی در محیط است. روان شناسان در تحقیقاتی  که بر روی کامندان چهار شرکت انجام داده اند به این نتیجه رسیده اند که کارمندانی که در محیط کاری شان به بیرون دید دارند. روحیه شان از کارمندانی که به بیرون دید ندارند بیشتر است و در محیط‌هایی که نور طبیعی وجود دارد کارمندان سرحال‌تر و دچار خستگی کم‌تری در حین کار می شوند. 
رنگ محیط
رنگ یکی دیگر از نکات مهمی است که حتما باید به آن توجه کرد. اگر رنگ‌های استفاده شده در محیط دارای هماهنگی نباشد باعث عملکرد نامناسب در کارکنان شرکت می شود حتی در مواقعی عصبانیت و پرخاشگری را در کارکنان ایجاد میکند.
دمای محیط کار
طبق تحقیقاتی که انجام شده دمای محیط نه تنها در سلامت کارکنان تاثیر می‌گذارد بلکه رابطه مستقیم با عملکرد کارکنان در یک محیط کاری دارند دما نباید خیلی پایین یا حتی خیلی بالا باشد.
مبلمان اداری مناسب
مهم‌ترین قسمت یک محیط کاری مبلمان اداری آن است  به دلیل اینکه کارمندان با مبلمان زیاد سرکار دارند، باید کاملا آرگومینک باشد تا در استفاده‌های طولانی مدت باعث آسیب دیدن کارکنان نشود.
استفاده از پرچم اداری در دکوراسیون
پرچم را نه تنها شرکت‌های ایرانی استفاده می‌کنند بلکه شرکت‌های خارجی هم از پرچم استفاده می‌کنند دلیل استفاده از پرچم ایجاد فضای رسمی و نمایش قدرت یک شرکت است. استفاده از پرچم در دفاتر مدیریت یا اتاق مخصوص کارکنان باعث ایجاد حس اعتماد بین شرکت و کارمندان شده و کارمندان قدرت مکانی که در آن کارمی‌کنند را بیشتر درک می‌کنند.
سالن غذا خوری
سالن غذا خوری یک محیط آرامش بخش برای کارکنان است پس باید به بهترین روش طراحی شود. کارکنان در موقع استراحت و خوردن ناهار از غذاخوری استفاده می‌کنند و بیشتر صحبت‌های دوستانه خود را با کارمندان دیگر در آن محیط انجام می‌دهند.
ایجاد نقطه امن توسط کارمندان
کارمندان بیشتر وقت خود را در محیط کاری سپری می‌کنند پس مهم است که محیط کاری شان آن‌طور که خودشان راحت‌تر هستند باشد. پس اجازه دهید آن‌ها نیز بتواند چیدمان محیط کاری را به دلخواه خود تغییر دهند تا محیطی شادتر و پر انرژِی تری را برای خودشان بسازند.
استفاده از گیاه در محیط کار
گیاه بهترین گزینه برای ایجاد مکانی پرانرژی برای کارمندان است. کارمندان می‌توانند به گیاه ها آب بدهند یا حتی در محیطی که خود می‌خواهند آن را قرار دهند و به آن رسیدگی کنند. اگر به دنبال این هستید که عناصری از فرهنگ مدرن و در حال تغییر و تحول کسب و کار را به دفتر کار خود بیاورید، می توانید هر از گاهی به کارگیری یکی از ایده‌های مقرون به صرفه ی زیر را مد نظر قرار دهید.
برگزاری جلسات خارج از محل کار
جلسات کاری معمولاً چیزی نیست که کارمندان شرکت‌ها دلشان برایش تنگ شود. همین مسئله می‌تواند طرح ایده‌های تازه در جلسات را به یک چالش تبدیل کند. کار ساده‌ای مثل برگزاری جلسات در یک کافی شاپ نزدیک محل کار، راه ساده‌ای برای غافلگیر کردن کارمندان، بر هم زدن روتین همیشگی و تغییر حال و هوای آنان است.
میهمان کردن کارکنان به ناهار
هر از گاهی می‌توانید در دوران اوج کار، کارکنان خود را به یک وعده ناهار در محل دفتر میهمان کنید. این کار کمی از دغدغه‌های کارمندان شما خواهد کاست.
انعطاف‌پذیری در مورد ساعات کاری
انعطاف‌ناپذیری ساعات کاری روزانه، روز به روز در حال از مد افتادن است. یک راه برای امروزی کردن برنامه‌ی کاری این است که به کارمندان خود اجازه دهید ساعات کاری‌شان را خودشان مدیریت کنند. به جای آن‌که بازده آنها را به صورت روزانه چک کنید، وظایف آنها را به صورت هفتگی مشخص کنید و اجازه دهید فرصت موجود برای انجام آنها را خودشان مدیریت کنند. اگر تمام کارهایی که به کارمند خود واگذار کرده بودید زودتر از موعد مقرر و به نحو احسن انجام شده اند، اجازه دهید بدون کسر حقوق، زودتر از ساعت معمول محل کار را ترک کند. همین انعطاف پذیری‌های کوچک می‌تواند باعث شود کارها به شکلی بهره ورانه و سریع‌تر انجام شوند.
فراهم کردن مرخصی با حقوق برای انجام امور داوطلبانه
در نظر گرفتن یک روز مرخصی داوطلبانه برای مشارکت در امور خیرخواهانه راه بسیار خوبی برای تمرین کار گروهی و همدلی در محدوده‌ی یک کسب و کار است. این برای تقویت روحیه‌ی اخلاقی و قدردانی در میان کارکنان نیز راه بدی نیست.
برگزاری رقابت‌های دوستانه
با داشتن رقابت های سالم و در نظر گرفتن پاداشی برای رتبه‌ی برتر، کارمندان به فعالیت بیش از حد انتظار، تشویق خواهند شد و در عین حال سقف عملکردی‌شان را نیز ارتقا خواهند بخشید.
ترغیب کارکنان به حفظ سلامتی و تندرستی
تشویق کارکنان به اولویت دادن به سلامت و کمک به آن‎ها در این مسیر، می‎تواند به رضایت و بهره وری بیشتر و مداوم‌تر در میان آنان بی‌انجامد. شاید برگزاری قرعه کشی و اهدای جوایزی مثل تجهیزات ورزشی و سلامتی، یا عقد قرارداد با باشگاهی ورزشی برای ارائه‌ی تخفیف به کارکنان، فکر خوبی باشد.
کشاندن فعالیت های سرگرم کننده به محل کار
آوردن یک فعالیت بیرونی به محل کار راه خوبی برای ایجاد همدلی بین کارکنان و کمی شادی در محل کار است و به ویژه می تواند هنگام بعد از ظهر، به جو خسته کننده‌ی محل کار انرژی خاصی ببخشد.

5 1 vote
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
فهرست
0
لطفا دیدگاه خود را برای ما بگذاریدx
()
x