گاز طبی استریل
یک پارچه نازک با بافت باز است و معمولا به صورت استریل برای پانسمان زخم استفاده می‌شود از نظر شناسایی و رادیو پک بودن به دو نوع ساده و خط‌دار تقسیم می‌شوند گاز خط‌‌‎‌دار در اتاق عمل به کار می‌رود و به دلیل داشتن یک نخ حاجب در رادیوگرافی، یافتن آن در بدن بیمار در مواردی که گاز در موضع جراحی جا می‌ماند ساده‌تر است. نوع تای خاص آن که تای آمریکایی نام دارد.
بهترین نوع تا می‌باشد که حتی با باز شدن اولین تای آن هیچ‌گونه سرنخ آزادی در گاز مشاهده نمی‌شود و در اعمال حساس به راحتی می‌توان از آن استفاده کرد. با قابلیت جذب آب بالا جهت جذب خون و پساب‌های خونی بر روی زخم‌های سطحی با بسته‌بندی یک و چند پدی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
گاز طبی غیراستریل
قرار دادن گاز غیراستریل بر روی گاز استریل قرار داده شده بر روی زخم به منظور پانسمان و در دو نوع ساده و نخ‌دار موجود می‌باشد.استفاده از گاز نخ‌دار، در زمان انجام عمل جراحی می‌باشد.
گاز وازلینه
جهت پانسمان مستقیم زخم‌های مزمن، خشک و زخم‌های سوختگی و زخم‌های بستر استفاده می‌شود.
این محصول چرب است و زیاد به سطح زخم نمی‌چسبد و همچنین اکسیژن و هوای مرطوب به راحتی از این گاز عبور می‌کند و موجب بهبود سریع زخم می‌شود گاز وازلینه به وازلین سفید آغشته شده این وازلین محل زخم را مرطوب نگه می‌دارد و بدون ضرر و غیرسمی است ضدحساسیت است و حساسیت و سوزشی روی پوست ایجاد نمی‌کند پارچه گاز وازلینه از جنس پنبه 100درصد خالص و بافت تارو پودی است.
گاز طبی دندان پزشکی
برای شست‌شو دادن و ضدعفونی کردن و پانسمان جراحت‌ها و جذب خون در اعمال جراحی و دندان پزشکی کاربرد دارد که قبل از استفاده باید استریل گردد.
گاز هیدروفیلی با قابلیت جذب آب، برای جذب خون و محلول‌ها از محل جراحت می‌باشد.
لانگ گاز
در اتاق عمل در هنگام جراحی خون به بیرون نشت پیدا می‌کند و امکان ورود میکروب‌ها به بدن وجود دارد و برای بند آوردن خون بیمار از یک نوع گازهای استریل شده به نام لانگ گاز استفاده می‌کنند در بافت لانگ گاز یک رشته نخ باریم در سرتاسر طول آن را پوشانده و در صورتی که لانگ گاز در بدن بیمار جا گذاشته شود و حتی اگر لانگ گاز از خون هم پوشیده شود باز هم لانگ گازها با اشعه‌ی X قابل تشخیص می‌باشند.

گاز توپی
برای شست‌شوی سطوح قبل از پانسمان و یا اعمال جراحی و برای دسترسی به زخم‌های عمیقی که از دسترس گازهای جراحی دور می‌باشند و همچنین برای جذب خون و انتقال محلول‌های ضدعفونی کننده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

0 0 vote
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
فهرست
0
لطفا دیدگاه خود را برای ما بگذاریدx
()
x