کارمندان خوب افراد با انگیزه‌ای هستند که هم برای رسیدن به موفقیت‌های خود در کار و شغل‌شان تلاش میکنند و هم اینکه برای به موفقیت رساندن تجارتی که در آن فعالیت میکنند تلاش روزافزون دارند. تفاوتی ندارد که در شغل آزاد مشغول به کار هستیم و یا اینکه به عنوان کارمند در شرکت و یا اداره به انجام وظایف و مسئولیت‌های خود می‌پردازیم هر فرد شاغلی برای اینکه بتواند هم پیشرفت کند و هم میزان درآمدزایی خود را افزایش دهد باید در درجه‌ی اول تلاش زیاد داشته باشد.رمز موفقیت اغلب افراد موفق تلاش زیادی است که در کار و شغل خود داشتند.
شغل‌تان را خوب یاد بگیرید و وظایف‌تان را به بهترین نحو انجام بدهید
هر شغلی سختی‌های خودش را دارد. پس خواه شغل‌تان خسته‌کننده و کم‌درآمد است و خواه دشوار و پُردرآمد، بهتر است کارتان را خوب یاد بگیرید. خوب کار کنید، به‌موقع سرکار حاضر شوید و بگذارید مدیران‌تان ببینند که در کارتان وارد هستید. در یک کلام خوش‌سابقه باشید و اجازه ندهید به کم‌کاری و وقت‌‌نشناسی شُهره شوید. پیشرفت در یک کار معمولا با توانایی و انگیزه‌ی فرد برای انجام آن، وفاداری فرد به محل کارش، ظرفیت و استعداد آن کارمند و میزان تحصیلات او رابطه‌ی مستقیم دارد. وقتی کسی نمی‌داند چگونه باید در شغلش پیشرفت کند یا نمی‌تواند کارش را به بهترین نحو انجام بدهد، بهترین کار این است که به‌جای بهانه‌تراشی برای کم‌کاری‌هایش، سراغ شغل دیگری برود تا بتواند در آن شغل احساس بهتر و پیشرفت قابل ملاحظه‌تری داشته باشد.
پوشش مناسب داشته باشید
یادتان باشد لباسی که برای محیط کارتان انتخاب می‌کنید، روی تصویری که از خودتان در ذهن همکاران و رئیس‌تان به‌وجود می‌آورید، تأثیر مثبت یا منفی دارد. از طرفی اگر شغلی دارید که مستقیما با ارباب‌رجوع در ارتباط هستید، پوشش مناسب برای تحت تاثیر قرار دادن مشتری و نشان دادن ارزش کارتان، اهمیت ویژه‌ای دارد.
با همکاران‌تان روابط بهتری برقرار کنید
سعی کنید رفتارتان با همه‌ی همکاران‌تان متواضعانه‌، همراه با محبت و احترام باشد. این رویه بیش از آنچه فکرش را می‌کنید، قدرتمند است و می‌تواند خوشنامی شما را بیش‌ازپیش افزایش بدهد. از طرفی سعی کنید از کارمندانی که رفتار مناسبی ندارند و به دیگران بی‌احترامی می‌کنند، فاصله بگیرید.
برای آموختن مهارت‌های جدید، هیچ فرصتی را از دست ندهید
اگر سازمان یا شرکت شما برای ارتقای شغلی یا تحصیلی کارمندان، دوره‌های آموزشی ترتیب می‌دهد یا هزینه‌ی دوره‌های آموزشی کارمندانش را پرداخت می‌کند، حتما از این امکانات استفاده کنید. کسب مهارت‌های جدید و یادگیری بیشتر، شما را فردی بااستعداد معرفی می‌کند و نشان می‌دهد که همیشه علاقه‌مند به یادگیری هستید.
انتقادپذیر باشد و بیاموزید درنهایت احترام انتقاد کنید
وقتی مورد انتقاد قرار می‌گیرید، در واقع نقاط ضعف‌ و اولویت‌های کاری‌تان به شما یادآوری می‌شوند. اگر رئیس یا یکی از همکاران‌تان به‌نحوی آزاردهنده شما را مورد انتقاد قرار می‌دهند، به‌سرعت عکس‌العمل نشان ندهید چون همه‌چیز خراب‌تر می‌شود. هوشمندانه‌ترین حرکت در این موقعیت این است که اجازه بدهید هردو نفرتان آرام‌تر شوید، سپس با هم صحبت کنید. لازم نیست احساسات‌تان را مخفی کنید اما در عین حال طوری رفتار کنید که فرد موردنظر متوجه حسن نیت شما برای حل مشکل بشود.
همیشه از کارفرمای خود بپرسید انتظار چه نتیجه‌ای را دارد
پرسیدن این سؤال از مدیر یا سرپرست‌تان به این معناست که شما یک قدم از سایر همکاران‌تان جلوتر هستید و موفق‌تر از ۹۵ درصد کارمندان خواهید بود.
وقتی کارتان را بلد باشید و آن را به بهترین نحو انجام بدهید، کافی است بدانید مطلوب‌ترین نتیجه در یک پروژه‌ی کاریِ به‌خصوص چیست، آن وقت همان هدف را دنبال کنید، پشتکار نشان بدهید و موانع را برطرف کنید تا درنهایت موفق شوید.
داشتن ذهن شفاف
شفافیت ذهن از مهم‌ترین ویژگی‌های یک کارمند موفق است. کارمندان موفق دارای ذهنی شفاف هستند و سوالاتی مختلف را در ذهن دارند
چه مشکلی را باید رفع ‌کنیم؟
آیا مشکل قابل حل است؟
آیا راه دیگری برای حل آن وجود دارد؟
این طرح برای شرایط بحرانی قابل استفاده است یا عادی؟
آیا این فرآیند در عمل امکان‌پذیر است
راه‌حل‌ها و پیشنهادهایتان را ارائه بدهید
درباره‌ی مسائل کاری و پروژه‌های مختلف بی‌تفاوت نباشید. ممکن است راه‌حلی که پیشنهاد می‌کنید یا راهکاری که ارائه می‌دهید درست نباشد، اما مهم این است که همکاران و مدیران‌تان شما را به‌عنوان یک فرد فعال بشناسند که کار و منافع سازمان برایش مهم است. 
وقت تلف نکنید
برای به نتیجه رساندن کار یا پروژه‌ای که به شما محول شده است، دست‌دست نکنید. عزم‌تان را جزم کنید و کارتان را در مهلت تعیین‌شده تمام کنید. افراد دقیقه‌ نودی معمولا جزو نمونه‌ها نیستند.
سرتان را بالا بگیرید و اعتماد‌به‌نفس‌تان را حفظ کنید
آرامش و اعتماد‌به‌نفس انرژی شما را برای پویایی در محیط کار بیشتر می‌کنند و باعث می‌شوند مطمئن و کاربلد به نظر برسید.
کارمندان جدید را راهنمایی و تشویق کنید
وقتی کارمندان جدید و جوان‌تر شروع به کار می‌کنند، آنها را راهنمایی و تشویق کنید. یادتان نرود که خودتان هم زمانی تازه‌وارد و ناشی بوده‌اید. به‌عنوان یک مربی ایفای نقش کنید و اگر می‌بینید کسی کارش را خوب انجام نمی‌دهد، سعی کنید کمکش کنید.
قدرشناس باشید
تشکر کردن چه از رئیس‌تان و چه از دون‌پایه‌ترین کارمند یا کارگر محل‌ کارتان، خوبی شما را می‌رساند و برای‌تان احترام می‌آورد. یادتان باشد، قدردانی از افراد به آنها انگیزه می‌دهد تا با جان‌ودل کاری را که از دست‌شان بر می‌آید، برای شما انجام بدهند. 
جلوي خشم خود را بگيريد و احساس‌تان را کنترل کنيد
زماني که يکي از همکاران کار خود را به موقع انجام ندهد و تاثير آن به طور مستقيم روي بازده کاري شما گذاشته شود، طبيعي است که شما ناراحت، رنجيده و عصباني شويد. اما نحوه برخورد شما با قضيه، ميزان ادراک شما براي سايرين روشن مي کند. اگر انسان کم‌طاقتي هستيد بايد مراقب باشيد که در زمان عصبانيت حرکت ناشايستي از شما سر نزد با کنترل احساسات‌تان منزلت خود را بالا ببريد. اگر حرکتي انجام داديد يا حرفي زديد که نمي‌بايست انجام داد و يا بيان کرد در اسرع وقت از طرف مقابل خود عذر‌خواهي کنيد.
مراقب آزار و اذيت‌ها باشيد
خط‌مشي و سياست‌هاي سازمان را به دقت بررسي کنيد. اگر همواره از طريق يکي از همکاران‌تان تحقير مي‌شويد يا يکي از کارمندان برخورد نامناسب با ارباب رجوع دارد اعتراض کنيد. آزارهايي که در محل کار به وقوع مي‌پيوندد روي ارزش و شان شخصي شما تاثير مي گذارد. 
ارزش‌هاي خود را زير پانگذاريد
مسئوليت رفتار هر کس برعهده خودش است. اگر از شما خواسته شد که يک کار غيرقانوني انجام دهيد روي تاثيرات دراز مدت آن فکر کنيد. رفتارتان موقر، با احترام و همراه با دوستي باشد. براي اين که به شان شما آسيبي وارد نيايد بايد در آينه به خود نگاه کنيد و مطمئن شويد که از روي وجدان کار مي‌کنيد و از انجام دادن هر چه در توان‌تان باشد کوتاهي نمي‌کنيد. اگر اين موارد را رعايت کنيد در پايان هر روز حس رضايت و موفقيت در انجام دادن کارها به شما دست خواهد داد. 

0 0 vote
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
فهرست
0
لطفا دیدگاه خود را برای ما بگذاریدx
()
x