دستکش‌های پزشکی به طور کلی به دو نوع دستکش‌های مناسب برای جراحی و دستکش‌های مناسب برای معاینه و از نظر جنس به چهار نوع دستکش‌های پزشکی لاتکس، دستکش‌های پزشکی وینیل، دستکش‌های پزشکی نیتریل و دستکش‌های نایلونی تقسیم می‌شوند. برخی از دستکش‌های پزشکی دارای پودر و برخی بدون پودر می‌باشند. کارایی پودر درون دستکش‌ها برای روان کردن و پوشیدن آسان‌تر آن‌هاست. امروزه این پود‌رها را از نشاسته ذرت تهیه می‌کنند.

دستکش لاتکس
لاتکس یک مایع شیری رنگ است که از یک درختی که در مناطق گرمسیری مانند کشور مالزی یا اندونزی رشد می‌کند گرفته می شود. مدل پودری آن که قیمت کمتری نسبت به بی پودر دارد کاربرد آسان‌تری دارد و راحت‌تر وارد دست می‌شود. حس لمس کردن را به بهترین نحو فراهم ساخته و از حساسیت بالایی برخوردار می‌باشد. لاتکس به ایجاد کشسانی بیشتر شناخته می‌شود. پروتئین محلول در آب موجود در لاتکس طبیعی دارای آنتی‌ژنی است که می تواند در برخی از افراد سبب واکنش‌های آلرژیک گردد.

دستکش نیتریل
این مدل دستکش ضخامت بالا و وزن بیشتری دارد کاربرد اصلی آن در آزمایشگاه است چرا که با وجود عاج‌هایی که بر روی دستکش وجود دارد سطح سختی بوجود آمده و اجسام از دست به راحتی سر نمی‌خورند. این دستکش از اکریل و نیتریل و بوتادین‌مونومر (پلیمر سه‌گانه مصنوعی که از طریق لاستیک، یک‌‌بار ولکانیزه شده _فرآیند پخت لاستیک_بدست می‌آید.) تولید شده و دیده شد مقاومت شیمیایی بیشتری نسبت به دستکش‌های لاتکس دارند و برای کسانی که به لاتکس آلرژی دارند گزینه مناسبی است. دستکش‌های نیتریل از یک ترکیب ضد آلرژی ساخته شده است که از لاتکس انعطاف‌پذیرتر و مقاوم‌تر در برابر پارگی و کار با مواد شیمیایی است. این دستکش‌ها عمر مفیدتری نسبت به انواع دیگر دارند و راحتی و نرم بودن نیتریل و همچنین الگوی چسبناک آن‌ها نسبت به دستکش‌های وینیل، به راحتی و چابکی دست کمک بسیار می کند.

دستکش وینیل
وینیل از یک ماده مصنوعی به نام پلی‌ وینیل ‌کلرات ساخته شده است که همین ویژگی سبب شده استفاده از آن نسبت به دستکش‌های حساسیت‌زای لاتکس مقرون به صرفه باشد. در ترکیبات دستکش‌های وینیل از موادی استفاده شده که قابلیت کشسانی این دستکش را نسبت به انواع دیگر دستکش بیشتر کرده است این دستکش مانند دستکش‌های لاتکس نبوده و کاملا به دست نمی چسبد در واقع دستکش‌های وینیل نوع ضخیم‌تر و گشادتر از دستکش‌های لاتکس می‌باشند و همچنین در برابر اسیدها، قلیاها و الکل‌ها مقاومت خوبی دارند.

0 0 vote
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
فهرست
0
لطفا دیدگاه خود را برای ما بگذاریدx
()
x