ماسک معمولی دو لایه کش‌دار
این ماسک‌ها بینی و دهان را می‌پوشانند اما به صورت نمی‌چسبند و در شرایط عمومی پزشکی استفاده می‌شوند این ماسک‌ها برای محافظت یک طرفه، برای جلوگیری و ممانعت از خروج مایعات بدن و ورود به هوا طراحی شده‌اند و در برابر خون مقاوم‌ نیستند.
ماسک جراحی سه لایه بنددار
در برابر خون، ترشحات و حدود 95 درصد در برابر ذرات باکتری‌ها مقاوم هستند.
این ماسک‌ها بیشتر از ماسک‌های معمولی به صورت می‌چسبند.
ماسک فیلتردار
محکم هستند و به‌منظور پوشش‌دهی کامل صورت طراحی شده‌اند و کاملا به صورت می‌چسبند با فیلتر کردن هوای تنفس شده، برای حفاظت دو طرفه طراحی شده و در برابر خون، ترشحات و ذرات غیر روغنی مقاوم هستند برخی نیمه صورت را می‌پوشانند (Half face) و برخی کاملا صورت را کاور می‌کنند (Full face)
Notresistant to oil ماسک سری N در برابر ذرات روغنی مقاوم نیست.
Resistant to oil ماسک سری R در برابر ذرات روغن مقاوم می‌باشد.
oil proof ماسک سری P ضد ذرات روغنی می‌باشد.
هر کدام از ماسک‌های فیلتردار در سری‌های P،R،N دارای انواع 95% ،99% ،100% نیز می‌باشند. این درصدها نشان دهنده‌ی حداقل فیلتراسیون هستند.
ماسک اکسیژن
از ماسک اکسیژن برای انتقال گاز اکسیژن از یک مخزن به ریه استفاده می‌کنند. این ماسک بینی و دهان بیمار را به طور کامل پوشش می‌دهد.
به‌وسیله یک بند پلاستیکی از کنار گوش به پشت سر متصل می‌گردد. وزن کمی دارد و شفاف می‌باشد.
ماسک بیهوشی
یک ماسک شفاف یا نیمه شفاف است. به‌منظور انتقال گاز بیهوشی و مواد دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد از طریق لوله‌ها به یک مخزن متصل است.
ماسک دهان به دهان CPR
از انواع ماسک‌های اکسیژن رسان است. ماسک تنفس دهان به دهان هنگامی استفاده می‌شود که شخص مصدوم احتیاج به تنفس مصنوعی از طریق دهان داشته باشد.
ماسک دهان به دهان قسمتی دایره‌ای شکل دارد که روی صورت مصدوم قرار داده می‌شود. قسمت باریک لوله مانند در قسمت دیگر آن است. قسمت لوله‌ای ماسک دهان به دهان در دهان ناجی قرار می‌گیرد.
ماسک وینچوری
جهت تجویز اکسیژن با جریان بالا استفاده می‌شود. این ماسک‌ها قابل اعتماد‌ترین و دقیق‌ترین روش برای تجویز غلظت صحیح و کنترل شده اکسیژن هستند این وسایل طوری شده‌اند که هوای اتاق را با جریان ثابتی از اکسیژن مخلوط کرده سپس به ریه‌ها می‌فرستند به علت سرعت بالای جریان گاز در این سیستم همواره میزان ثابتی از اکسیژن در سیستم جریان داشته، هوای اضافی همراه با دی‌اکسیژن‌کربن بوسیله این جریان سریع از زیر ماسک خارج می‌شود.
لارنژیال ماسک (ماسک حنجره‌ای)
از یک ماسک پهن با یک کاف قابل باد شدن و یک لوله انعطاف‌پذیر تشکیل شده است که می‌توان به لوله‌های دستگاه ونتیلاتور، آمبوبگ و سیستم‌های بیهوشی وصل کرد.
این ماسک راه هوایی بیمار را در زمان بیهوشی و یا زمانی که بیمار هوشیاری ندارد حفظ می‌کند.
ماسک NCPAP
جهت نوزادان مورد استفاده قرار می‌گیرد. امکان نظارت بر فشار واقعی هوای ورودی به بینی نوزاد را ممکن می‌سازد. در سه سایز مختلف موجود است. در حقیقت NCPAP محفظه ایجاد فشار مثبت دستگاه است.
که قابلیت تنظیم سطح آب داخل دستگاه را دارا می‌باشد، همچنین از انتشار گازهای خروجی از دستگاه جلوگیری به عمل می‌آورد و در ضمن می‌توان به راحتی میزان فشار بر روی دستگاه را تشخیص داد. با توجه به گیره جدا شونده می‌توان لوله را بر روی بینی نوزاد تنظیم و نگهداری نمود.
ماسک نبولایزر
نبولایزر برای کمک به درمان آسم، داروهای مایع را به افشانه یا اسپری تبدیل می‌کند.
این دستگاه‌ها دارای پایه‌ای که کمپرسور هوا (محفظه کوچکی برای داروهای مایع) را نگه می‌دارد و همچنین لوله‌ای که کمپرسور هوا را به محفظه دارو متصل می‌کند، است.
بالای محفظه دارو، دهانه یا ماسکی قرار دارد که برای استنشاق افشانه استفاده می‌شود. به این ماسک، ماسک نبولایزر می‌گویند.

0 0 vote
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
فهرست
0
لطفا دیدگاه خود را برای ما بگذاریدx
()
x