چسب زخم
پانسمان کوچکی است که برای زخم‌ها و آسیب‌های ناچیز استفاده می‌شود که نیاز به پانسمان بزرگ ندارند. مهم‌ترین مسئله این است که چسب زخم استریل باشد چسب زخم‌ها یک لایه محافظ دارند که معمولا پارچه‌ای است و جلوی خفه شدن پوست و مرطوب شدن زیاد آن را می‌گیرد به عبارتی چسب زخم باید توانایی گرفتن رطوبت از پوست و تبادل هوا را داشته باشد نکته مهم‌تر اینکه درون آن مواد آلرژی‌زا و تحریک ‌کننده پوست به کار نرفته باشد چسب برای زخم، کار بخیه را انجام می‌دهد یعنی دو لبه زخم را کنار هم قرار می‌دهد و باعث می‌شود زخم خود به خود ترمیم شود.

چسب تزریق ( چسب خون‌گیری)
همان‌طور که از نامش پیداست بعد از عمل خون‌گیری مورد استفاده افراد و پرسنل‌های آزمایشگاهی قرار می‌گیرد. مناسب برای پوست همه‌ی افراد_داشتن تعداد منافذ‌های مناسب برای کمک به سریع‌تر ترمیم شدن محل زخم خون‌گیری_دارا بودن چسبندگی مطلوب در جهت جلوگیری از آسیب به محل زخم و پوست

چسب‌ لکوپلاست
از لایه‌ای پارچه‌ای از جنس کتان یا ویسکوز ریون ساخته شده که در یک طرف آن چسبی از جنس اکسید روی یا لاتکس قرار دارد. این چسب کشسان نیست حالت ارتجاعی ندارد و بافتی سفت و سخت دارد. این نوع چسب به چسب زینک‌اکساید نیز معروف است.
برای جلوگیری از جابه‌جایی یا هر نوع حرکت اضافی و ناخواسته مفاصل، رباط‌ها یا هر اندام آسیب‌دیده‌ی بدن می‌توان از چسب لکوپلاست استفاده کرد.

چسب‌ ضد‌حساسیت
علا‌رغم این‌که چسب‌های باکیفیت بسیاری روانه بازارهای جهانی شده است اما غالبا این چسب‌ها برای برخی افراد هم‌چون سالمندان و کودکان که دارای پوست‌های حساس هستند آلرژی‌زا می‌باشند و موجب عارضه‌های پوستی می‌گردند بنابراین تولیدکنندگان به این فکر افتادند که چسب‌های پزشکی تولید کنند که ضمن رعایت تمامی اصول استاندارد و همچون حفظ کیفیت هیچ‌گونه آلرژی را ایجاد نکنند که موفق به ساخت و تولید چسب‌های کاملا ضدحساسیت شدند.
چسب ضدحساسیت در دو مدل کاغذی و شیشه‌ای ارائه می‌شود. سایزهای مختلف این چسب هر کدام کاربرد خاص خود را دارند.

چسب حصیری
به دلیل دارا بودن یک لایه‌ی چسبی اکریلیکی، ضدحساسیت است. انعطاف‌پذیری قابل توجهی دارد. بنابراین می‌توان از این چسب‌ها برای بخش‌های پرتحرک استفاده کرد. از طرف دیگر، با وجود خطوط مورب سیاه بعد از گذشت 10 دقیقه در دمای 121 درجه‌ی سانتی‌گراد و یا 2 دقیقه در دمای 134 درجه‌ی سانتی‌گراد در یک استرلیزه‌کننده‌ی بخار ظاهر می‌شوند.

چسب اتوکلاو
نواری چسبنده است که در اتوکلاو کردن (گرم کردن) استفاده می‌شود. نوار اتوکلاو با قرار گرفتن در معرض حرارتی که معمولا در جریان استرلیزاسیون موارد استفاده قرار می‌گیرد تغییر رنگ می‌دهد. چسب اتوکلاو به عنوان یک نشانگر در اتوکلاو بخار مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای استفاده در محیط‌های آزمایشگاهی و تحقیقاتی بسیار مناسب است. این چسب نشانگری شیمیایی دارد که تایید می‌کند این نوار در فرآیند استرلیزاسیون حضور داشته است.

چسب آنژیوکت
برای ثابت نگه داشتن آنژیوکت از چسب کوچکی به نام چسب آنژیوکت استفاده می‌کنند که بسیار نازک و کوچک است. الیاف غیر بافته این نوع چسب به صورت شبکه‌ای بوده و اجازه نفوذ هوا و اکسیژن به سطح پوست را می‌دهد و به این ترتیب از تورم و عفونت در ناحیه تزریق جلوگیری می‌شود. این نوع چسب هم به صورت شفاف و هم به صورت غیر شفاف تولید می‌شود.

چسب بخیه
چسب‌های بخیه نوارهای چسبی نازکی هستند که اغلب توسط جراحان به عنوان پشتیبان از بخیه‌های قابل حل یا بعد از برداشتن بخیه‌های عادی روی پوست مورد استفاده قرار می‌گیرند. چسب‌های بخیه را بخیه‌های پروانه‌ای یا پانسمان‌های پروانه‌ای می‌گویند.
چسب‌های بخیه گاهی اوقات گزینه بهتری نسبت به بخیه‌های معمولی هستند زیرا نیازی به دوختن آنها به پوست نیست و در صورت بهبودی زخم به راحتی از بین می‌رود.

چسب پانسمان آماده
چسب پانسمان آماده قدرت چسبندگی بسیار خوبی دارد اما به گونه‌ای روی زخم نمی‌چسبد که جدا کردن و تعویض آن مشکل باشد.
بلکه به راحتی می‌توانید بدون ایجاد درد یا سوزش، آن را تعویض کنید. نرم بودن و انعطاف‌پذیری بالای چسب نیز موجب می‌شود که روی نواحی غیرهموار پوست بدن نیز به راحتی چسبیده و امکان حرکت کردن بیمار را نیز فراهم کند.
چسب‌های پانسمان آماده کاملا استریل و ضدحساسیت هستند و موجب تحریک پوست نمی‌شوند این نوع پانسمان در ابعاد مختلف تولید شده و متناسب با نوع و اندازه ناحیه زخم می‌توان آن را استفاده کرد. پد این نوع پانسمان از نوع پلیمری بوده و درون یک هیدروژل قرار دارد.
این پد قادر است ترشحات زخم را جذب کند و در عین حال به مرطوب ماندن زخم به میزان مورد نیاز کمک می‌کند. لایه پوششی روی پانسمان آماده نیز امکان نفوذ هوا به پوست حساس ناحیه زخم‌زا فراهم می‌کند این امر باعث می‌شود رطوبت اضافی پوست خارج شده و در تماس با هوا، پوست زودتر ترمیم شود.

0 0 vote
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
فهرست
0
لطفا دیدگاه خود را برای ما بگذاریدx
()
x